search
Search
Close

S434 Blaa Alm Runde

  • Flatly

 Interactive elevation profile

Download GPS data
Create PDF

Tour-Details

Starting place: 4822 Bad Goisern am Hallstättersee
Destination: 4822 Bad Goisern am Hallstättersee

duration: 2h 49m
length: 45,6 km
Altitude difference (uphill): 820m
Altitude difference (downhill): 820m

Lowest point: 462m
Highest point: 930m
difficulty: medium
condition: medium
panoramic view: Dreamtour

Paths covering:
Asphalt, Path / trail, Gravel, Street, Hiking trail, Other

powered by TOURDATA

roadblock: Rettenbachalm - Blaa-Alm
Time period: 01.01.2024 - 31.12.2024
Short description:

Die Blaa-Alm Runde ist eine einfach zu befahrende Tour und führt von Bad Goisern über Altaussee, Bad Ischl wieder retour zum Ausgangspunkt.  



Technique: ***


Quality of experience: *****


Recommended season:
  • April
  • May
  • June
  • July
  • August
  • September
  • October


Properties:
  • Loop
  • Refreshment stops available
  • Geological highlights
Description:

Die Blaa-Alm Runde S434 beinhaltet weder Singletrails noch Schiebestrecken. Einzig der Soleweg von der Blaa-Alm zur Rettenbachalm ist etwas ruppig und Fahrtechnik kann hier schon einiges an Sicherheit bieten. 


Zusätzlich zu den kulturellen Höhepunkten und neben der wunderbaren Natur gibt es noch die einen oder anderen Höhepunkte wie:



  • Die Fahrt durch das einsame Waldgraben-Hochmoor mit einem

  • Ausblick von der Ruine Pflindsberg über Altaussee und

  • einem Abstecher zum Altausseersee sowie anschliessender Fahrt unterhalb des Loser zur Blaa Alm und

  • Durchquerung der wildromantischen Rettenbachschlucht und

  • dem Einkehrschwung auf der Lippenbauernhütte auf eine kräftigende Schafsmilch

  • und Abfahrt nach Bad Ischl mit seinen Verlockungen und weiter

  • über Lauffen, Weissenbach retour zum Ausgangspunkt 



Directions:

Wir starten beim Gemeindeamt in Bad Goisern und biegen rechts in den Marktplatz ein. Wir folgen dem Salzkammergutradweg R2 in Richtung Hallstatt. Nach rund 1,3km verlassen wir den Radweg nach links oben in die Wiesenstraße, unterfahren die B145 Salzkammergutstraße. Nach rund 300m bleiben wir geradeaus an der Weggabelung (km1,6) und fahren auf Asphalt in Kehren bergauf in Richtung Herndl. 


Wir erreichen Herndl (km3,7) nach rund 2,1km und biegen nach der Linkskurve an der 2. Kreuzung nach rechts ab. Vorerst leicht bergab wird es immer steiler und wir kommen nach rund 400m auf Schotter am Herndlsbergweg (km4,1).


Achtung hier auch mit Gegenverkehr zu rechnen. 


Es geht durch den Wald bergab durch eine Linkskurve und nach rund 600m halten wir uns links, um kurze Zeit später wieder Asphalt unter den Reifen zu spüren. Am Ende des Hendlbergweges (km4,9) biegen wir 90 Grad rechts ab und nach wenigen Metern an der Kreuzung (km5,0) nach links, auf den Güterweg Pichlern, um diesen nach 600 m nach rechts (587 hm, km 5,6) auf die Forststrasse zu verlassen.


Ab jetzt sind wir wieder in den Bundesforsten und unser Weg führt bergauf in Richtung Ausseerland. Wir halten uns immer rechts, folgen der Beschilderung S434 Blaa-Alm Runde, queren den Leislingbach auf 830 m und kommen nach rund 5,3 km an die Scheibenstraße (910 hm, km 10,9), in die wir links einbiegen und nach 900 m wieder nach rechts (km 11,8) verlassen. Jetzt geht der Weg am Naturschutzgebiet Waldgraben-Scheibenmoos entlang.


Um zu sehen welchen Blick die alten Ritter hatten, führt nach rund 1,2 km rechts ein kleiner Weg zur Ruine Pflindsberg, gleichzeitig der höchste Punkt dieser Tour auf einer Seehöhe von 930 m mit Aussichtsturm, der einen wunderbaren Panoramablick über das Ausseerland ermöglicht.


Weiter geht es am Weg (km 13,6) bis wir an der Schranke aus dem Wald kommend wieder besiedeltes Gebiet erreichen. Der Ortsteil hat den Namen Zenzenbichl und wir fahren über Serpentinen rund 1km ab um unten angekommen nach links in die Lupitschstraße (km14,6) einzubiegen. Rund 200m später an der Wegabelung Öllergasse (km14,8) halten wir uns rechts bis zur nächsten Kreuzung (km15,2) in die wir rechts für rund 300m bleiben und in der Kesselgrube (km15,5) nach links abbiegend durch Altaussee fahren. 


Nach rund 600m biegen wir nach links (km16,1) in den Radweg R61 in Richtung Blaa Alm ein und folgen diesem für weitere 3,3km auf Asphalt durch das Skigebiet Loser und geradeaus durch das Tor (km19,4) auf Schotter in Richtung Blaa Alm welche wir nach rund 1,6km erreichen. Auf der Blaa Alm (km21,0) besteht die Möglichkeit den Akku nachzuladen. 


Wir queren den Schranken nach der Alm um bei der nächsten Kreuzung (km21,3) nach rund 300m nach rechts abzubiegen und nach weiteren 100m nach links unten (km21,4) zu fahren. 


Nun kommt die Fahrt am Soleweg für rund 3,5 km durch die Rettenbachklamm welche sicherlich zu einer der schönsten Naturrouten durch das Salzkammergut zählt. Die Klamm ist die kürzeste Verbindung zwischen Bad Aussee und Bad Ischl.


ACHTUNG, ein kurzer Tunnel liegt am Weg welcher natürlich unbeleuchtet ein kleines Handicap darstellt aber auch einen Abenteuer Charakter ausweist. 


Nach einer Linkskurve bereits außerhalb der Klamm öffnet sich die Rettenbachalm (km24,9), nach ca. 400 m liegt rechts direkt am Wegesrand die urtümliche Lippenbauernhütte (km25,4) welche mit viel Liebe von einer Mountainbikerin geführt wird. 


Nach weiteren 600 m rechts am Weg die Rettenbachalm (km26,0), wo so ausreichend Strom vorhanden, eventuell auch der Akku nachgeladen werden kann. Die sichere Ladung ist jedoch auf der Blaa Alm gegeben. 


Wir passieren den Schranken nach 200 m und es geht leicht bergab entlang des Rettenbaches auf einer je nach Wetter auch stark befahrenen Schotterstraße.


Somit hier auf den Verkehr achten!


Entlang des Rettenbach fahren wir rund 6,3 km bergab um nach dem Weiler Hinterstein den Rettenbach NICHT überqueren sondern geradeaus in den Hubhanslauweg (km32,3) in Richtung Bad Ischl einzubiegen.


Wir folgen dem Weg durch die Siedlung entlang des Rettenbaches flußabwärts bis wir nach rund 600m rechts in die Steinfeldstraße (km32,9) einbiegend nach rund 700m abermals den Rettenbach überqueren (km33,6)


Es geht bergab auf Asphalt entlang der Eisenbahn, wir queren die B145 und wenig später die Traun um dort nach links in den Radweg R2 (km34,4) der Traun flußaufwärts folgend abzubiegen. 


Wir folgen dem Radweg R2 in Richtung Bad Goisern, entlang der Esplanade, dem Sissipark und erreichen nach rund 6km Lauffen und verlassen (km40,4) hier den Radweg R2 nach leicht links unten indem wir die Traun an dieser Stelle nicht überqueren sondern weiterhin flußaufwärts auf der linken Seite der Traun bleibend weiter fahren. 


Nach rund 200m biegen wir links ab, fahren unter der Bahntrasse (40,6km) durch und folgen der Traun flussaufwärts auf einem malerischen Weg in Richtung Weißenbach. Nach rund 1,6km durchfahren wir das Örtchen Weißenbach, überqueren den Weißenbach (km42,1) und wenige Meter später auf der rechten Seite im Gastgarten des Weissenbachwirts unser Abenteuer zu rekapitulieren. 


Es geht weitere 200m auf Asphalt wieder in Richtung Traun. So die Müdigkeit überhand nimmt, kann hier abgekürzt werden. Einfach die Traun überqueren und gleich danach am R2 in Richtung Bad Goisern fahren, oder beim Jodschwefelbad in den Zug steigen. 


Der Rest nimmt den Originalweg und biegt vor der Traunbrücke (km42,3) nach rechts und folgt dem Asphaltweg der Beschilderung folgend zuerst mal leicht bergauf, immer am Hauptweg bleibend, vorbei an der Kuranstalt um nach rund 1,9km nach links unten abzubiegen.


Nach einer kurzen Abfahrt geht´s in einer Linkskurve wiederum entlang der Traun 300m bis zur Brücke die wir überqueren und dann dem Salzkammergutradweg R2, durch den Kurpark, bis zu unserem Ausgangspunkt in 1km beim Marktgemeindeamt folgen. 


 


Die weinrote Mountainbikebeschilderung ist eindeutig geografisch verortet. Jeder Wegpunkt hat eine eindeutige Nummer z.B. 40702-0002 welche in der unteren Logozeile angedruckt ist. Solltest du mal Schwierigkeiten haben, kannst du diese Nummer beim Tourismusverband Inneres Salzkammergut durchgeben und wir wissen, wo du dich aufhältst. 



Tip:

Im Sommer mit dem Bike einen Abstecher an das rechte Ufer des Altausseersee und einen Sprung in das kühle Nass. 



Safety guidelines:

Die Blaa-Alm Runde ist eine Rundtour und mit der Nummer S434 beschildert. Touren mit 400er Nummern haben eine Streckenlänge bis max. 50km. Die angegebenen Fahrtzeiten sind reine netto Fahrtzeiten mit dem E-MTB ohne Pause wie Fotostops, Einkehrschwung, etc..


Bitte beachte insbesondere den Verkehr auf der Schotterstraße von der Rettenbachalm nach Bad Ischl sowie den Fußverkehr an der Esplanade in Bad Ischl.


Um den Tag perfekt zu gestalten, finden sich hier ein paar Tipps, welche es lohnt vor jeder Tour zu beachten. Darüber hinaus sei dir bewusst, dass du dich im Gebirge bewegst und somit die Eigenverantwortung eine große Rolle einnimmt. Dies betrifft die Auswahl der zu bewältigenden Strecke, das zu erwartende Wetter und das eine oder andere Funkloch in welchem du keine Mobilfunkverbindung vorfindest. 


Mehr dazu:



Equipment:

Bitte beachte, dass jegliche (E)MTB-Tour immer mit einwandfreien Equipment zu bewältigen ist. Nachfolgend finden sich ein paar Tipps zur Vorbereitung und Ausrüstung.


Mehr dazu:



Additional information:

In Bad Goisern starten alle Mountainbike Touren am ÖAMTC Servicepoint in der Bahnhofstrasse beim Marktgemeindeamt. Die Touren sind beschildert und nummeriert. Die Touren sind auch alle ab Bahnhof Bad Goisern sowie Bahnhof Jodschwefelbad beschildert.


Wir freuen uns über Kommentare, Hinweise, konstruktive Kritik und natürlich über tausende Foto von eurer Tour mit dem #dachsteinsalzkammergut in euren SocialMedia Beiträgen. 


Als neue Figuren auf dem Spielfeld der Berg- und Freizeitsportler stehen wir E-MTB FahrerInnen ganz besonders in der Pflicht, uns angemessen zu benehmen.


In Graubünden teilen sich Biker und Wanderer die Wege. Ein Projekt das Schule machen sollte. Doch das geht nur mit gegenseitigem Respekt. Schwarze Schafe werfen uns um Jahre zurück.


Mit gemeinsamen Spielregeln sorgen wir dafür, dass der Wald auch zukünftig einen einzigartigen Erholungs- und Lebensraum sowie Arbeitsplatz für alle bietet.


Informationen zum Radfahren im Wald vom Bundesministerium Landwirtschaft, Regionen und Tourismus.

Starting point: Bad Goisern Bahnhofstraße, Marktgemeindeamt 47.640678, 13.616543 JJR8+7JF Bad Goisern am Hallstättersee
Destination: Bad Goisern Bahnhofstraße, Marktgemeindeamt 47.640678, 13.616543 JJR8+7JF Bad Goisern am Hallstättersee

further information:
  • Flatly
  • Board possible

Accessibility / arrival

Getting there

Aus Bad Ischl kommend am besten Start ab Haltestelle (P&R) Jodschwefelbad. Aus Gosau kommend am besten in Bad Goisern beim Marktgemeindeamt starten. Parkplätze sind insbesondere an den Wochenende ein rares Gut. 


Aus Bad Mitterndorf kommend am besten ab Skigebiet Loser startend. 



Public Transit
Mit dem Zug bis Bad Ischl, Jodschwefelbad oder Bad Goisern.

Parking

Jodschwefelbad: Haltestelle Jodschwefelbad an der B145, MJ55+CJ Bad Goisern am Hallstättersee, Bundesstraße 34, 4822 Bad Goisern am Hallstättersee


Parkplatz Bad Goisern Mitte: JJR9+X5 Bad Goisern am Hallstättersee


Parkplatz Bad Goisern: Stockhalle Bad Goisern Perdanner Promenade 10 (Stampfl), 47.63887457844231, 13.615310700142993

Travelling by public transport
Route planner for independent travellers
Most economical season
  • Spring
  • Summer
  • Autumn

Please get in touch for more information.


S434 Blaa Alm Runde
Tourismusverband Inneres Salzkammergut
Bad Goisern, Gosau, Hallstatt, Obertraun
4822 Bad Goisern am Hallstättersee

Phone +43 5 95095
Fax machine +43 5 95095 - 74
E-Mail info@dachstein-salzkammergut.at
Web www.dachstein-salzkammergut.at
https://www.dachstein-salzkammergut.at

Vis-à-vis users

1. The tours presented for hiking, walking, biking and road biking, mountain biking, motorbiking, horseback riding, climbing, cross-country skiing, and going on skiing and snowshoe tours etc. are to be considered non-paid tour recommendations and only serve as non-binding information. We have no intention of concluding a contract with the users of this website. The utilisation of the data does not lead to the establishment of a contract with us.

 

The data may only be used for private use; any commercial use is prohibited. In particular, it is not permissible to offer the data on commercially run websites, file-sharing platforms etc. or to use it to develop commercial products. Downloading data does not imply that users are granted rights to the data concerned.

 

The tour recommendations posted were created with utmost care; nevertheless, we assume no liability for the correctness and completeness of the information.

 

We point out that neither the tour recommendations included on this website nor the associated data and information were posted by us, but rather by third parties (Art. 16 Austrian E-Commerce Act). We have no influence on whether the details provided (e.g. distance, level of difficulty, change in altitude, description etc.) are authentic, correct and complete. We do not review these third-party contents. For this reason, we assume no liability for the authenticity, correctness and completeness of the information.

 

Construction-related measures or other influences (e.g. landslides and similar occurrences) can lead to temporary or permanent changes in a route (e.g. loss of a bridge and similar occurrences). Such occurrences can lead to part of the route or the entire route becoming impassable.

 

The use of the data as well as undertaking (riding, walking, taking etc.) the recommended tours or using the network of paths occurs at users’ own risk and on their authority. In particular, users themselves are responsible for the choice of route, outdoor orientation, adherence to traffic rules, supplies and equipment for tours listed in Point 1 (e.g. bicycle etc.), wearing a helmet, estimating their own fitness, recognising dangers and maintaining an appropriate velocity. We exclude ourselves from any liability whatsoever for damages, in particular accidents, that occur whilst taking part in the recommended tours.

 

2.Some of the tours lead over roads with normal traffic conditions. Please observe that there is an increased risk which can be avoided by means of appropriate attention and proper estimation and implementation of one’s own abilities. For this reason, please travel a route that is unfamiliar to you slowly and with special care. Pay constant attention to potential dangers and always observe traffic. Do not leave the routes featured in descriptions.

 

The potential use of private roads, in particular forestry roads and agricultural transport roads, can be subject to legal restrictions, which must be observed and adhered to.

 

The normal traffic rules apply. Each user (e.g. biker, motorbiker) is responsible for adhering to these rules and maintaining his/her bike/vehicle and its equipment (lights, brakes etc.) in good working order. Each user is also responsible for ensuring that he/she rides at a velocity that is appropriate for the conditions and his/her skill level and for maintaining sufficient distance to the rider in front. We explicitly recommend adjusting velocity to correspond to the respective field of vision, wearing a helmet, using reflective clothing (or similar) and employing bicycle lights in line with regulations.

 

3.Each tour requires good physical fitness as well as detailed planning. We explicitly recommend only taking the tours in the case of optimal healthiness.

 

We recommend that you conclude an accident and liability insurance policy. Use an onboard computer that displays the respective kilometres travelled per day and is calibrated for the front wheel.

 

4.Special for mountain bikers – Fair-play rules:

 

Mountain biking is one of the most wonderful outdoor leisure-time activities. Whilst biking or on a mountain biking tour, mountains and lakes, meadows and cabins are re-discovered in new ways. A couple of rules for fair play in the forest help to avoid conflicts whilst mountain biking.

 

a.Pedestrians have the right of way: We are accommodating and friendly to pedestrians and hikers. Upon encountering these fellow travellers, we alert them by using the bicycle bell and slowly overtake them. We avoid paths with heavy pedestrian traffic altogether. Take nature into account: We do not leave refuse behind.

b.The braking distance should be half of the total distance visible: We ride at a controlled pace, are ready to brake and maintain a braking distance half as long as the total distance visible, especially in curves, because we always have to count on obstacles on the path. Damage to the path, stones, branches, wood piles, grazing livestock, cattle grids, barriers, tractor-type forestry machines and authorised vehicles pose dangers that we need to be ready for.

c.Don’t drink and drive!: Do not drink alcohol when mountain biking. Take care at stop-off points (dealing with bike racks, dirty shoes or clothing).

It is obligatory to provide first aid!

d.Marked routes, closed paths and blockades: Keep to the marked routes, observe the blockades and accept that these roads are primarily for agricultural and forestry use!

Blockades can often not be avoided and are in your own interest. Biking beyond the intended path and outside of opening times is punishable and turns us into illegal bikers.

e.We are guests in the forest and behave accordingly, including vis-à-vis forestry and hunting staff. Whilst mountain biking, mobile telephones and music players are forbidden! Biking requires your full attention.

f.Avoid unnecessary noise. Out of consideration to the animals living in the wild, we only bike during full daylight. As a principle, we always wear our helmet (even when riding uphill)! Don’t forget emergency supplies: We always have a repair set and bandages along.

g.Don’t overestimate your skills: We should not overdo it when it comes to biking technique and physical fitness. Take the level of difficulty posed by the route into consideration and make a precise estimate of your experience and skills as a biker (braking, bell, lights)!

h.Close gates: We approach grazing livestock at a walking pace and close every gate behind us. We should avoid causing escape and panic reactions in the animals. Nothing stands in the way of the fun and athletic challenge in the mountains and forests!

i.Traffic rules: The general traffic rules (StVO) apply for all the mountain biking routes and we adhere to them. Our bike therefore needs to be in perfect technical condition and equipped in line with the traffic rules, including brakes, a bell and lights. We inspect and service our mountain bikes regularly anyway.

 

5.We assume no liability for the contents of external websites; in particular, we assume no liability for their statements and contents. Moreover, we have no influence on the design or contents of the websites to which hyperlinks on www.badischl.at lead or from which hyperlinks lead to www.badischl.at. There is no on-going review of websites to which hyperlinks on www.badischl.at lead or from which hyperlinks lead to www.badischl.at. We do not appropriate the contents of websites to which hyperlinks on www.badischl.at lead or from which hyperlinks lead to www.badischl.at.

 

Vis-à-vis bloggers

PLEASE OBSERVE:

1. Each of your tour recommendations for hiking, walking, biking and road biking, mountain biking, motorbiking, horseback riding, climbing, cross-country skiing, and going on skiing and snowshoe tours etc., along with other details and information, is free of charge. In particular regarding the correctness of the information, we assume no liability, nor do we assume any liability whatsoever for the consequences of the use of your tour recommendation by a third party (in particular by a user of this website). We do not review the tour recommendations you post, including other details and information, at any time.

We have no intention of concluding a contract with persons who post tour recommendations and/or other details and information on this website. Posting data (information) does not imply that a contract has been concluded.

By recommending a tour, we assume special responsibility vis-à-vis other athletes. Please take this responsibility seriously and describe your tour recommendation with utmost care and to the best of your knowledge and belief.

 

2.Your tour recommendations must therefore clearly and unambiguously include at least the following criteria and provide a sufficiently detailed description:

• Starting point

• Detailed route description

• Distance/Overall distance 

• Level of difficulty

• Dangerous spots

• Average duration of trip

• Change in altitude

• Finishing point.

If possible, please provide the change in altitude.

 

3.When you post a tour recommendation, you give us the order to save your tour recommendation and/or the details you provide on our website and to make it/them accessible to third parties, in particular to users of this website, in the long term. We reserve the right to block or delete tour recommendations and/or other details and/or information that you post, either partially or entirely, at any time without providing a justification. Should this occur, it grants you no rights whatsoever.

Thank you for your efforts!

 

4. We are not responsible for the contents of external websites; in particular, we do not assume any liability for their statements or contents. Furthermore, we do not influence the design or contents of websites that can be accessed from www.badischl.at via hyperlinks or that use hyperlinks to refer to www.badischl.at. The websites that can be accessed from www.badischl.at via hyperlinks or that use hyperlinks to refer to www.badischl.at are not regularly monitored. Furthermore, we do not assume any claims to the websites that can be accessed from www.badischl.at via hyperlinks or that use hyperlinks to refer to www.badischl.at.

 Interactive elevation profile

Download GPS data
Create PDF

Tour-Details

Starting place: 4822 Bad Goisern am Hallstättersee
Destination: 4822 Bad Goisern am Hallstättersee

duration: 2h 49m
length: 45,6 km
Altitude difference (uphill): 820m
Altitude difference (downhill): 820m

Lowest point: 462m
Highest point: 930m
difficulty: medium
condition: medium
panoramic view: Dreamtour

Paths covering:
Asphalt, Path / trail, Gravel, Street, Hiking trail, Other

powered by TOURDATA